Fakultet organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu i NTGruppen AS iz Kraljevine Norveške kao partneri i II. osnovna škola Varaždin kao nositelj, sudjeluju zajedno na projektu Full STEAM Ahead! - Znanost, tehnologija, inženjerstvo, umjetnost i matematika. Radi se o projektu koji su osmislili i pripremili stručnjaci s FOI-ja, a tijekom kojeg će II. OŠ proći digitalnu transformaciju kroz STEAM koncept, koji u STEM edukaciju dodaje A (engl. art – umjetnost), i to opremanjem četiri učionice uključujući i zvjezdarnicu, obuhvatnom edukacijom učitelja, razvojem kurikuluma i aktivnosti za učenike.
Projekt će biti predstavljen ove srijede, 13. srpnja 2022. u 10:00 sati u prostorijama škole.
U II. osnovnoj školi Varaždin infrastruktura za provođenje STEM edukacije je velikim dijelom nedostatna, neispravna ili nepostojeća. Učitelji nemaju dovoljna znanja i vještina za provođenje nastave koristeći suvremenu tehnologiju poput umjetne inteligencije, proširene stvarnosti ili 3D ispisa odnosno suvremenih metoda u podučavanju poput igrifikacije i e-učenja. Učenici škole su zakinuti za upoznavanje tih tehnologija i metoda, a posebice učenici s posebnim potrebama u učenju. Kroz projekt, škola će proći digitalnu transformaciju kroz STEAM koncept koji u STEM edukaciju dodaje A (engl. art – umjetnost). Projekt Full STEAM Ahead! financiran je u okviru poziva "Jačanje STEM vještina u osnovnim školama i razvoj regionalnih znanstvenih centara za osnovnoškolski odgoj i obrazovanje u STEM području" (Financijski mehanizam Europskog gospodarskog prostora 2014.-2021.) s iznosom od 3,3 milijuna kuna. Voditeljica projekta je ravnateljica II. osnovne škole Sanja Posavec, a projektne aktivnosti na partnerskim institucijama koordiniraju izv. prof. dr. sc. Markus Schatten s Fakulteta organizacije i informatike te Branimir Simic iz NT Gruppen AS.
Skraćenica STEAM (engl. Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) koja osim znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike uključuje i umjetnost relativno je nov koncept koji ima za cilj integrirati STEM predmete s umjetničkim predmetima u različite relevantne obrazovne discipline. Takvi su programi osmišljeni kako bi podučili učenike inovacijama, kritičkom razmišljanju i koristili inženjerstvo ili tehnologiju u maštovitim dizajnu ili kreativnim pristupima stvarnim problemima, nadovezujući se na matematičke i znanstvene temelje kod učenika. STEAM programi dodaju umjetnost u STEM kurikulum oslanjajući se na razmišljanja i principe dizajna te potičući kreativna rješenja.
Druga osnovna škola Varaždin s više od 70 godina tradicije poučavanja iz više razloga mora proći digitalnu transformaciju. U 2020. godini škola je prvi put počela provoditi nastavu informatike na svim razinama (od 1. do 8. razreda). Iako je nabavljena određena oprema i infrastruktura, problemi koji koče napredak u tom području uglavnom se odnose na nedostatak odgovarajućih učionica, kao i računalne i mrežne opreme. To je postalo dodatno očito zbog globalne pandemije kada je trebalo provoditi socijalno distanciranje i druge mjere. Uz to, dijelovi školske godine morali su se izvoditi online što je dodatno ocrtavalo ozbiljan nedostatak iskustva i stručnosti u korištenju IKT i tehnologija e-učenja među nastavnim osobljem i učenicima. Zastarjela oprema ili nedostatak ikakve opreme također su predstavljali problem, i to posebno u vezi sa STEM povezanim predmetima. Škola je jedna od rijetkih osnovnih škola na svijetu koja na svom krovu ima zvjezdarnicu. Nažalost, zvjezdarnica nije potpuno funkcionalna, prvenstveno zbog nedostatka odgovarajuće opreme. U nastavi tehničkog odgoja učenici i dalje koriste ručno tehničko crtanje, pilice i druge ručne alate kao prije gotovo 40 godina. Iako korištenje takve opreme ima svoje pedagoške vrijednosti, učenici do sada nisu imali priliku naučiti nove i uzbudljive tehnologije poput 3D tiska i aditivne proizvodnje.
Stručnjaci na ovom projektu pozabavit će se tim pitanjima, usredotočujući se na poboljšanje STEM vještina učenika i učitelja u školi i to uvođenjem školskog okvira STEAM na svim razinama obrazovnog programa. Rezultati projekta uključivat će sljedeće: